"Ohla ... geen verplichtingen"

“Ohla … geen verplichtingen”

Eerst denk je “Ohla” een paar dagen geen “verplichtingen” en gewoon dingen doen die je al lang op je “To-Do” lijstje staan had … en natuurlijk gaandeweg een nieuw To-Do lijstje aanleggen uiteraard.

Ben jij ook een beetje uit je “doen” door deze hele gezondheidscrisis?
Het lijkt allemaal zo onwezenlijk, toch worden we dagelijks geconfronteerd met de bikkelharde cijfers van het Corona virus.

Voor mij is het ondertussen week 4 van “Confinment” en ik geef toe dat ik mijn klanten mis & langs de andere kant het ook weer fijn vind om alles nu op een rustiger tempo te kunnen doen en meer tijd met het gezin kan doorbrengen.

Het is wel duidelijk dat ik stiekem hou van ritme. Natuurlijk is het zoveel mogelijk thuisblijven en verderwerken aan mijn ToDo lijstjes en ondertussen creatief vooruitenken.

Gelukkig is iedereen in mijn gezin en rondom mij nog gezond en hopelijk blijft dat zo.

Confinment, blijft wel lastig en ik merk dat ik behoefte krijg aan een nieuw vast ritme. Voor structuur tijdens de dag om hiermee een gezond eetpatroon vast te houden.

Wat helpt mij hierbij?

Start je dag met ‘vaste taken’

Ik zet geen wekker gezien ik vanzelf vrij vroeg wakker word. Heb jij het daar moeilijk mee, zet je wekker dan op een vast tijdstip. Taken kunnen o.a. zijn:
- verlucht je slaapkamer en maak je bed op
- maak de vaatwasser leeg
- dek een mooie/leuke ontbijttafel voor een “gezond ontbijt” zoals vb: havermout, groene smoothie, omelet met spinazie, …

Maak een dagplanning

Voor kinderen is dit sowieso beter. Ze zeggen niet voor niks: rust, reinheid en regelmaat.
De "Go with the flow" houding in quarantaine is niet zo een goed idee, het zal je vooral veel extra’s opleveren zoals o.a. een paar trajectjes naar alles wat eindigt op … kast (koelkast, snoepkast, voorraadkast,…) met alle gevolgen van dien. Probeer in de mate van het mogelijke het ritme van een normale werkdag aan te houden. Na het ontbijt:

  • In de douche, tanden poetsen, haren doen, …
  • Vergeet hierbij je dagelijkse beauty routine niet. Ook al zit je binnen, je huid heeft verzorging en hydratatie nodig.
  • Stel een lijstje op van wat je vandaag wil gedaan hebben & denk ook meteen aan welke gezonde maaltijden en tussendoortjes je vandaag & de komende dagen zal maken en wat je daarvoor nodig hebt. Planning in je voedingspatroon helpt je om de kilo’s in toom te houden
  • Heb je kinderen in huis voorzie, plan & communiceer de tijd om te knutselen, spelen, fietsen, wandelen, …
  • Misschien is het mogelijk om hun digitale pauze: pc, wii, playstation, … te houden wanneer jij professioneel bezig bent. Ook al is al het digitale niet de beste keuze, het helpt om effe te kunnen doorwerken.
  • Heb je tieners/jong volwassenen in huis dan kunnen jullie samen het avondeten klaarmaken. Weet je nog “jong geleerd – oud gedaan”, zo heeft mijn zoon voor de eerste keer zelf fritjes gemaakt gaande van aardappelen schillen, wassen, snijden, eerste en 2de keer bakken en dan opsmullen. Eens het “lekkere” resultaat bereikt was hij nog zo trots en vond hij de “saaie investering in koken” meer dan de moeite waard.
  • Ook al heb je geen verplichting om ’s morgens op tijd op te staan toch is het raadzaam om niet te laat voor TV te hangen om ook je slaapritme gezond te houden.

Om je een handje te helpen hebben we een dagschema opgesteld dat je zelf kan invullen. Voor jezelf en eventueel voor je kinderen. Zo kun je zowel je werkzaamheden als je eetmomenten inplannen. Voor jonge kinderen kun je met pictogrammen werken zodat zij het ook begrijpen.
Door gezond en op vaste momenten te blijven eten zorg je ervoor dat je verzadigd bent en niet valt voor (kast) verleidingen. Wanneer je ook je werk, beweging en momenten voor ontspanning inplant zorg je ervoor dat je je makkelijker houdt aan een optimaal dagritme. Daarnaast weten de kids precies wat ze wel en niet kunnen doen. In de ochtend gamen op de Playstation? Nee, daar is in de middag tijd voor ingepland, in de ochtend is het tijd voor huiswerkopdrachten. Download het dagschema hier.

Blijf gezond eten

Het beste is om zo min mogelijk naar de supermarkt te gaan. Dus ik zorg dat ik hele uitgebreide en gezonde boodschappenlijstjes maak zodat ik maar 1 of 2 keer per week naar de supermarkt hoef. Zorg voor verse en diepvries groenten, vers fruit, volkoren brood (genoeg voor in de vriezer) etc. En bedenk voor de hele week wat je wil gaan eten. Zorg dat je voor tussendoor ook altijd snackgroentes in huis hebt.

Drink genoeg

Voldoende (water) blijven drinken is belangrijk, zeker met de aangename warme temperaturen. Zorg ervoor dat je ook thuis genoeg water blijft drinken. Ik heb altijd en overal een fles Spa Reine bij de hand.

Beweeg

Beweging is voor mij het dagelijks Me-Time moment gaande van een sessie PowerPlate, een work-out op muziek of op de cross trainer. Blijf ook samen in beweging door te wandelen, fietsen, joggen,... Ga naar buiten en geniet van de warmte en het zonlicht. Heb je oudere kinderen? Wat dacht je van een leuke kids workout op YouTube net na de middag, een hindernis parcours in de tuin of een wedstrijdje wie zo snel mogelijk naar de andere kant van de tuin rent, en terug. Kunnen ze meteen even hun energie kwijt, en jij ook. En waarom ze ook niet laten meehelpen in het huishouden? Stofzuigen, opruimen, gras afrijden,… taken genoeg waar ze hun steentje toe kunnen bijdragen en jou ontlasten.

Positieve mindset

Gelukkig schijnt de zon en kunnen we af en toe naar buiten en van de zonnestralen die thuis binnenvallen genieten daar kan je alleen maar vrolijk van worden.
Bij ons is het in huis nog nooit zo schoon geweest, we poetsen dan ook met z’n 3tjes en door het nu zelf te moeten doen is er ook meer respect om het ook proper te houden. Qua eten is er van de ene kant meer verleiding, maar van de andere kant ook minder:

  • Je gaat nu (normaal gezien) minder vaak naar de supermarkt en komt dus ook minder in de verleiding iets ongezonds te kopen.
  • Heb jij normaal gesproken op je werk bijna iedere week wel een jarige collega met de daarbij behorende taart, ontbijtkoeken,…? Fijn dat je daar nu in ieder geval geen nee tegen hoeft te zeggen.
  • Waar je normaal gesproken moe thuis komt van je werk en je maar snel een maaltijd op tafel knalt, heb je nu veel meer tijd om lekker en gezond te koken.
  • Haal je “gezonde” kookboeken boven of struin het internet af naar lekkere en gezonde recepten. Tip: doe het samen met je gezin en kies iets wat je allemaal lekker lijkt. Succes gegarandeerd!

Heb je het desondanks al je goede wil toch moeilijk om je aan een gezond voedingspatroon te houden of wil je nog die winter kilo’s kwijt? Bekijk hier rustig alles over het PowerSlim programma. Misschien gaan we samen aan de slag naar een nieuwe levensstijl.




Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x